torsdag 13 juli 2017

Gott av säsongens frukter och bär!

Många släpper taget totalt om sin viktkamp under sommaren och särskilt semestern. Man vill "unna" sej och ta dagen som den kommer. Jag funkar inte så, men det visste ni redan. Sommaren och semestern är min tid på året då jag lägger extra tid på min hälsa. Men det innebär inte att jag inte äter gott!

I vår trädgård dignar det av vinbär, rabarber och jordgubbar. Jag är ingen större fantast av vare sej vinbär eller rabarber, men har man mycket måste man ju göra något av det. Jag är nämligen ingen större fantast av att slänga saker heller, särskilt inte mat. Så vi har experimenterat fram några olika recept för att ta hand om grejerna, som är sommargott men fortfarande helt ok även om man försöker gå ner eller hålla vikten.

Än så länge är det mest jordgubbar och rabarber vi har färdiga recept på. Vi skulle behöva hjälp att hitta något att göra av vinbär, så ge oss tips!

Njallastrutar med jordgubbar fr 3 SP

Somrig jordgubbsglass 0 SP

Rabarbersoppa 0 SP

Sommarfräsch Rabarberfromage 2 SP

Lätt Rabarberkaka 12 SP


Njallastrutarna är så himla bra, man lägger i vad man vill, ungefär som taco. Rabarberkakan är min favorit och det går att lägga i det mesta och sen kan man äta med gott samvete med en klick glass eller grädde.  Även den som går ner i vikt kan alltså äta godsaker  :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: